Maserati GranTurismo US vs EU

Rozdíly mezi americkou a evropskou verzí Maserati GranTurismo 4.2 V8 (2009)

1. Vizuální rozdíly karoserie a osvětlení

Nárazníky a obrysová světla: Americká verze má na karoserii dodatečné boční obrysové osvětlení nebo odrazky, zejména na náraznících, kvůli homologaci v USA. Tyto postranní „side marker” blinkry/odrazky (často oranžové vpředu a červené vzadu) evropské vozy nemají sportsmaserati.com. Mnoho dovozců proto při přestavbě tyto prvky zaslepuje a lakují nárazníky, aby vzhled odpovídal EU verzi sportsmaserati.com. Jinak tvar hlavních nárazníků a karoserie je v zásadě shodný, rozdíly jsou hlavně v detailech osvětlení pro splnění předpisů.

Zadní světla – barva blinkrů: Směrová světla vzadu jsou u americké specifikace červená, zatímco evropské modely mají zadní blinkry oranžové (oddělené od brzdových světel). Americké provedení používá společný červený segment pro směrovku i brzdové světlo, což v Evropě není povoleno. Pro dovoz je tak nutné úprava – obvykle výměna celých zadních svítilen za EU verzi s oranžovými blinkry maseratilife.com (nestačí jen vyměnit žárovku, protože u novějších LED svítilen je barva integrována maseratilife.com).

Zadní mlhové světlo: V evropské verzi je zadní mlhovka povinně přítomna (silné červené světlo vzadu, obvykle na levé straně). Americké modely zadní mlhové světlo nemají zapojené či vůbec osazené, i když spínač může být ve voze přítomen reddit.com. Výrobce často montuje stejný ovladač světel pro všechny trhy, ale u US verzí zůstává zadní mlhovka nefunkční reddit.com. Při registraci v EU je tedy nutné mlhové světlo doplnit a zprovoznit (např. instalací žárovky do připravené pozice a aktivací elektroinstalace, případně výměnou části svítilny pokud US verze nemá potřebnou objímku).

Přední světlomety: Na pohled jsou přední světla shodná, nicméně US verze mají homologaci podle DOT/SAE, zatímco evropské nesou homologaci ECE (E-mark). Liší se mírně v světelném toku a směrování – např. US světlomety mohou mít odlišné parabolické zrcadlo nebo rozptyl, aby vyhověly americkým normám gtplanet.netgtplanet.net. Evropské předpisy vyžadují přesné ohraničení světelného kužele (asymetrický střih světla) a automatické naklápění + ostřikovače u xenonových lamp. V praxi to znamená, že dovážený vůz s US světlomety získá výjimku, která bude zapsaná v technickém průkazu kvůli následné technické kontrole. Vnější vzhled (tvar) je sice stejný, ale americké světlomety nemají evropskou homologaci a mohou mít zabudované oranžové boční odrazky/světélka, které evropské provedení postrádá.

2. Technické rozdíly (motor, brzdy, podvozek)

Motor a výkon: Mechanicky je pohonná jednotka totožná. Maserati GranTurismo 4.2 V8 dosahuje ~298 kW (405 PS, cca 400 hp) v obou verzích en.wikipedia.orgŘídicí jednotka motoru (ECU) má odlišné nastavení kvůli emisním předpisům v USA, avšak výkonový výstup zůstává stejný sportsmaserati.com. Rozdíl spočívá hlavně v kalibraci diagnostiky emisí – např. jiné podmínky pro rozsvícení kontrolky motoru (Check Engine Light) u americké verze, aby splnila tamní normy OBDII sportsmaserati.com. Samotná mapa motoru (zážeh, výkon) však rozdílná není sportsmaserati.com. Emisní komponenty jako katalyzátory či odvětrání nádrže mohou mít drobné rozdíly (US verze zpravidla mívá přídavné evap kanistry a možná robustnější katalyzátory pro striktnější emisní limity).

Výfuk a hlukové normy: Podle dostupných informací nemá US verze omezený výkon ani jiný výfuk – výfuková soustava je shodná s evropskou sportsmaserati.com. Hlukové limity v EU i USA byly podobné, takže Maserati neměnilo tlumiče výfuku mezi trhy (GT 4.2 není vybavena aktivními klapkami jako novější verze S/MC, takže rozdíl by byl patrný pouze v tlumení hluku, které je však stejné). Ve zmíněném fóru Maserati majitelé potvrdili, že výfuk US vs EU je identický sportsmaserati.com.

Brzdová soustava: Typ brzd je u obou specifikací shodný. GranTurismo 4.2 byl z výroby vybaven brzdiči Brembo a odpovídajícími kotouči; americká verze nepoužívá horší nebo menší brzdy. V roce 2009 nebyly pro 4.2 nabízeny karbon-keramické brzdy (ty byly až u pozdějších ostřejších verzí MC Stradale), takže jak EU, tak US model 4.2 má ocelové kotouče a více pístkové třmeny Brembo. Neobjevují se žádné zmínky o rozdílném naladění ABS/ESP mezi trhy – nastavení by měla být stejná. (Pozn.: Např. GranTurismo S 4.7 dostal větší brzdy, ale to se týká výbavy dle modelu, ne regionu.)

Podvozek a tlumení: Obecně automobilky ladí americké verze podvozku o něco měkčí a pohodlnější než evropské gtplanet.net. To platilo u mnoha sportovních vozů a Maserati není výjimkou. Evropské vozy mívají tvrdší pružiny a tlumiče a nepatrně nižší světlou výšku, zatímco americké nastavení bývá komfortnější (důvodem je preference trhu USA a také odlišné předpisy, např. minimální výška nárazníků) gtplanet.net. U GranTurisma 2009 nejsou oficiální údaje o jiných pružinách, ale lze předpokládat drobné rozdíly: US model může mít podvozek naladěn měkčeji. Rozdíl však nebude výrazný – GranTurismo je luxusní GT vůz a již v EU verzi byl poměrně komfortní.

(Pro přesnost: Maserati nabízelo pro GranTurismo adaptivní tlumiče Skyhook jako volitelnou výbavu. Naladění Skyhooku v režimu „Normal“ vs „Sport“ dává řidiči možnost volby tuhosti. Není známo, že by samotný hardware Skyhook tlumičů či software byl odlišný mezi USA a EU – pravděpodobně nikoli, rozdíl je spíše v základním nastavení pasivního podvozku u vozů bez Skyhook.)

Další mechanické odlišnosti: Z legislativních důvodů mají americké vozy často některé odlišné drobnosti – např. palubní diagnostika OBD je u US povinně jednotná (port OBD-II, kontrolky MIL apod.), ale to má EU verze také (EOBD od 2001). Imobilizér a alarm mohou mít jinou sirénu či nastavení (USA často požaduje hlasitější alarmy a má jiné frekvence dálkového ovládání). Zpětná zrcátka: US předpisy umožňují jinou křivost pravého zrcátka (s nápisem „Objects in mirror are closer…“), evropská mají často širší úhel záběru s asférickou částí. Tyto rozdíly však nemají zásadní vliv na funkci vozu a při běžném pohledu nejsou znatelné.

3. Přístrojová deska a jednotky (Míle vs. kilometry, °F/°C)

Rychloměr (tachometr): U amerického modelu 2009 je stupnice rychloměru primárně v mílích za hodinu (MPH). Některé vozy pro USA nemají sekundární km/h stupnici vůbec nebo jen drobnými čísly – GranTurismo je znám jako jeden z mála moderních vozů, který v US specifikaci měl pouze mph stupnici bez výrazné km/h ferrarichat.comferrarichat.com. Evropské modely mají samozřejmě rychloměr v km/h. Digitální palubní display mezi budíky však lze přepnout na km/h i u americké verze ferrarichat.com. Podle zkušeností majitelů se TFT displej přístrojů dá konfigurovat, aby ukazoval rychlost a údaje buď v mílích nebo v kilometrech ferrarichat.com. Tato volba se provádí v menu nastavení vozu (infotainmentu) a umožňuje tak při dovozu do EU zobrazovat digitální rychlost v km/h, i když analogový ciferník je v mph.

Ostatní jednotky – teplota a tlak: Palubní systém Maserati umožňuje také přepínání dalších jednotek, jako je teplota nebo tlak v pneumatikách. Teplotu lze přepnout mezi °F a °C – např. klimatizace zobrazuje v americké verzi °F, ale v menu by mělo jít změnit na °C. Novější Maserati infotainment (2018+) to má přímo v nastavení cdn.dealereprocess.org, u staršího systému 2009 se přepnutí provádí rovněž v nastavení vozidla (pod volbou jednotek). Tato změna často souvisí i s přepnutím mezi mph/km; při výběru metrického systému se obvykle automaticky změní i °C. Pokud by to nešlo uživatelsky, umí toto nastavit servis pomocí diagnostiky.

Palubní počítač a jazyk: Jazyk multimediálního systému a palubního počítače lze u US vozů přepnout na jiné jazyky včetně evropských (angličtina, němčina, italština atd.), takže není problém mít české či anglické menu dle preference. Samotné označení kontrolních svítilen (např. „Check Engine“ vs. piktogram motoru) je shodné, rozdíly v ikonách nejsou. Drobný detail: US verze může mít trvale upozornění na „Objects in mirror are closer than they appear“ na pravém zrcátku a indikace bezpečnostních upozornění v angličtině.

4. Navigační systém a mapové podklady

Navigace – použitelnost v Evropě: Vestavěný navigační systém Maserati (tzv. Maserati Multi Media System – MMS) v roce 2009 používal mapové podklady na DVD. Hardwarově je jednotka stejná, liší se jen nahrané mapy pro daný region. Americká verze má mapy Severní Ameriky a firmware uzpůsobený pro tamní trh (např. vyhledávání adres, POI). Při dovozu do EU je možné mapy vyměnit/aktualizovat na evropské – buď oficiálním DVD od Maserati, nebo získáním evropských mapových disků a jejich instalací. Majitelé na fórech uvádějí, že po nahrání evropských map navigace funguje bez problému ferrarichat.com. Není nutná výměna celé jednotky; systém je schopen pracovat s mapami různých regionů, pokud jsou k dispozici správná data (např. Evropu 2016 se podařilo nahrát do US jednotky z roku 2012 sportsmaserati.com).

Postup aktualizace: Maserati oficiálně nabízelo DVD s mapami pro různé trhy. Lze tedy zakoupit originální evropské mapy pro rok ~2009 (případně novější aktualizace, pokud byly vydány – kolem roku 2016 vyšly poslední disky) a ty vložit do navigace. Někteří uživatelé doporučují svěřit proces servisu či specialistovi, který provede aktualizaci firmware navigace a nahraje EU mapy. Zkušenosti ukazují, že i vůz z Blízkého východu (systém „USA2“ verze) šel aktualizovat na mapy Evropy 2016 sportsmaserati.com. Po výměně map si systém normálně našel polohu v Evropě a navigoval. Navigační hlasové pokyny lze rovněž nastavit v požadovaném jazyce (včetně češtiny u evropského disku, pokud je k dispozici, případně angličtiny).

Funkčnost vs. omezení: Samotná GPS navigace jako taková bude po nahrání EU map plně funkční. Limitace mohou být v doplňkových službách: Např. dopravní hlášení TMC – americké jednotky možná neumí evropský TMC standard, takže přijímání dopravních informací v EU může být omezeno. Také rádiové frekvence mohou hrát roli: US rádia ladí stanice v krocích po 0,2 MHz (jen liché frekvence, např. 100.1, 100.3…), kdežto v Evropě se využívají i sudé desetiny (např. 100.0, 100.2…). Může se tedy stát, že americké rádio nenaladí určité stanice přesně. U některých vozů jde přeladit region rádia přes servisní menu, u jiných je to pevně dané. Kromě frekvencí se liší i RF de-emphasis (filtrace signálu) – USA používá 75 µs, Evropa 50 µs maseratilife.com. To ovlivňuje kvalitu zvuku FM rádia; při provozu US tuneru v Evropě může zvuk výšek být lehce odlišný kvůli tomuto nastavení maseratilife.com. Tyto rádiové detaily však nesouvisejí přímo s navigací, ale celkově s multimediálním systémem. Pro uživatele to znamená, že AM/FM rádio z US vozu bude v EU fungovat, ale možná nenaladí všechny frekvence a satelitní rádio SiriusXM nebude k dispozici (je to služba pouze pro USA/Kanadu).

Shrnutí navigace: Mapy lze převést na evropské (navigace nebude „nefunkční“, stačí update) ferrarichat.com. Pokud by to majitel nechtěl řešit, navigace by stále fungovala, ale pouze s americkými mapami – tedy prakticky k ničemu v Evropě. Výměna za evropský systém není nutná; softwarová cesta stačí. Mnozí majitelé starších Maserati však dodávají, že vestavěná navigace (i po aktualizaci) je zastaralá a často raději používají externí GPS nebo telefon. Alternativou pro zlepšení může být instalace moderního infotainment modulu (aftermarket, např. s Android Auto/CarPlay) místo původní jednotky, čímž se vyřeší i otázka map.

5. Přestavba na EU specifikaci a homologace

Při dovozu Maserati GranTurismo z USA do Evropy je nutné vůz přizpůsobit evropským homologačním požadavkům. Klíčové oblasti přestavby zahrnují zejména osvětlení a ukazatele rychlosti:

  • Zadní směrovky: Jak zmíněno, je třeba zajistit oranžové zadní blinkry. Nejspolehlivější řešení je výměna zadních světel za originální EU verzi maseratilife.com. Tím vůz získá homologované svítilny s oranžovými směrovkami a E-certifikací.

  • Přední světlomety: Pro registraci v EU musí mít světlomety schválení ECE. Pokud US model nemá na parabole/výrobku značku „E“, bude třeba buď vyměnit celé přední světlo za evropské, nebo získat výjimku. V praxi se obvykle světlomety mění, aby odpovídaly předpisům (správný sklon světla do pravého příkopu atd.). U GranTurisma jsou světlomety xenonové; evropská mají integrovanou automatickou regulaci a ostřikovače (které ale zřejmě US model má také, protože vůz byl navržen globálně). Rozdíl je tedy hlavně v homologaci a případně v absenci bočního oranžového odrazového sklíčka u EU verze.

  • Zadní mlhovka: Nutno doplnit funkční zadní mlhové světlo. Ideálně osadit žárovku do levé zadní svítilny a propojit se stávajícím tlačítkem. U některých importů bylo třeba natáhnout kabeláž k zadní mlhovce a použít třeba mlhovku z jiného modelu do nárazníku. V případě GranTurisma by však mělo jít využít stávající světlomet – evropský levý zadní má zabudovanou mlhovku. Při výměně celých zadních světel za EU specifikaci se toto vyřeší, jen se zkontroluje funkčnost spínače. Americký spínač světel obvykle polohu pro zadní mlhu má, takže po zapojení bude indikace i kontrolka na přístrojovce fungovat.

  • Rychloměr: V Česku stačí, že digitální údaj umí km/h.

  • Doklady a schválení:  Provádí se individuální homologace. Vzhledem k tomu, že GranTurismo 2009 se v Evropě prodával, je to jednodušší – většina komponent odpovídá EU verzi. Po úpravách osvětlení a rychloměru obvykle vůz projde technickou kontrolou. Emisní normu má motor splněnou (Euro 4 v té době), je ale nutné doložit hodnoty – často pomůže štítek v motorovém prostoru.

  • Ostatní drobné úpravy: Naladění rádia na evropské frekvence může zůstat neřešené (není podmínkou registrace, spíše komfort), případně se řeší výměnou jednotky nebo dovybavením o EU tuner. Dále například zabezpečení: imobilizér US by měl vyhovovat, ale třeba požadavky na alarm (siréna s vlastním zdrojem) se liší – to záleží na zemi (v ČR není povinný, v některých zemích EU ano). Pneumatiky a TPMS: US vozy mají TPMS (monitor tlaku) – to v EU nebylo 2009 povinné, ale nevadí to. Spíše pokud TPMS chybí, nemusí to vadit pro STK (v ČR kontrola TPMS povinná od 2014 ročníků). V tomto případě US vůz splňuje i navíc něco, což není problém.

Shrnutí přestavby: Americká verze Maserati GranTurismo 4.2 se dá úspěšně přihlásit v EU po úpravách světel (oranžové blinkry, mlhovka). Motor, brzdy a další technika změny nevyžadují, neboť jsou shodné s evropským modelem sportsmaserati.com. Důležité je doložit shodu s emisní normou a hlukem – obvykle již z výroby plní, jen je třeba papírově potvrdit. V praxi nadšenci a fóra (MaseratiLife, FerrariChat) potvrzují, že dovoz GranTurisma z USA je poměrně přímočarý, protože rozdíly jsou minimální a řešitelné ferrarichat.comsportsmaserati.com.

Zdroje:

  • Zkušenosti majitelů na fóru SportsMaserati sportsmaserati.comsportsmaserati.com – potvrzení shody motoru/výfuku a popis odlišných bočních světel u US verze.

  • Diskuse na FerrariChat o dovozu GranTurisma do Evropy ferrarichat.comferrarichat.com – informace k přepnutí jednotek a funkčnosti navigace po nahrání EU map.

  • Technické údaje (výkon, konstrukce) z Wikipedie en.wikipedia.org.

  • Obecné rozdíly US vs EU (podvozek, homologace světel) – viz GTPlanet a další zdroje gtplanet.netgtplanet.net.

  • Různé příspěvky z MaseratiLife, GhibliForum a Reddit – např. o nutnosti výměny US svítilen kvůli oranžovým blinkrům maseratilife.com, nefunkční zadní mlhovce v US autech reddit.com či rozdílech v rádiových frekvencích maseratilife.com.

© DENKER s.r.o. dne 4.5.2025 v 13:01