Mercedes-Benz SL65 AMG V12 US vs EU

2005 Mercedes SL65 AMG V12 – srovnání verzí US vs EU

Motor: 6,0 l V12 Bi-Turbo (M275.981) – 450 kW / 612 PS / 604 HP; 1000 Nm; objem 5 980 cm³

Mechanické rozdíly

  • Shodný motor: obě verze s 6,0 L V12 biturbo (M275 AMG), 450 kW/612 PS a 1000 Nm; vnitřní konstrukce, přeplňování i chlazení totožné
  • Katalyzátory a emise: EU splňuje Euro 4, US norma Tier 2 (Bin 5) pro NOₓ – odlišné vnitřní uspořádání katalyzátorů či obsah drahých kovů; počet lambda sond stejný
  • Palivový systém: US s ORVR a detekcí úniku par při tankování, EU v roce 2005 bez povinného zpětného zachytávání par
  • Brzdy: identické vrtané kotouče a vícepístkové třmeny AMG (vpředu osmipístkové)
  • Podvozek: aktivní hydraulický ABC s AMG sportovní kalibrací, nastavení, světlá výška i geometrie zavěšení stejné

Vizuální rozdíly

  • Nárazníky a karoserie: US verze s oranžovými bočními obrysovými světly/odrazkami dle FMVSS, robustnější vnitřní výztuhy pro 2,5 mph test (EU homologace 2,5 km/h)
  • Světlomety: EU dle ECE s asymetrickým cut-off, ostřikovači a nivelací; US dle DOT s integrovaným bočním oranžovým světlem, mírně odlišné čočky
  • Zadní svítilny: design shodný, oba modely s oranžovými směrovkami; odlišné držáky SPZ dle formátu značek

Software a řídicí jednotka ECU

  • Mapy výkonu: shodné nastavení map přeplňování, paliva a zapalování – cílový výkon 612 PS a 1000 Nm
  • Emisní kalibrace a OBD: US ECU pro FTP-75 a přísnější detekci závad (ORVR, katalyzátor), EU EOBD monitoruje katalyzátor a sondy, ale s vyššími tolerancemi
  • Další elektronika: ABS, ESP, ABC, režimy převodovky i plynové mapy kalibrovány stejným způsobem; komfortní funkce regionálně konfigurované
  • Palivo a oktan: EU min. 98 RON, US prémiové ~93 AKI (~98 RON); ECU adaptivní na kvalitu paliva, žádné rozdíly v kompresním poměru či časování

Homologace a přizpůsobení

  • EU: typové schválení EU, Euro 4, ECE normy (xenon ostřikovače, barvy osvětlení atd.)
  • US: EPA LEV II Tier 2, CARB (Kalifornie), FMVSS bezpečnostní normy – ORVR, boční odrazky, robustní nárazníky
  • Legislativní změny nemají vliv na jízdní charakter a výkon vozu

PODROBNÝ POPIS:

Mechanické rozdíly

  • Motor: Evropská i americká verze mají shodný 6,0 L V12 biturbo (M275 AMG) s výkonem ~450 kW (612 PS) a točivým momentem 1000 Nm (elektronicky omezeným na 1000 Nm kvůli ochraně převodovky). Vnitřní konstrukce motoru, přeplňování i chlazení jsou stejné.
  • Katalyzátory a emise: Rozdíly jsou v emisním vybavení kvůli odlišným normám. Evropská verze plní Euro 4, zatímco v USA platila norma Tier 2 (Bin 5) – ta zejména pro oxidy dusíku požadovala výrazně nižší emise (řádově přísnější limit NOx než Euro 4). Americká verze proto využívá obdobné třícestné katalyzátory, ale k dosažení přísnějších limitů mohly mít např. jinou vnitřní strukturu nebo vyšší obsah drahých kovů. Systém OBD v USA také vyžaduje snímače účinnosti katalyzátorů (lambda sondy před i za katalyzátorem) – ty však od Euro 3 musí mít i evropská vozidla, takže počet lambda sond je stejný.
  • Palivový systém: V USA jsou přísnější požadavky na odvětrání nádrže. Americký model má systém zpětného zachytávání par při tankování (ORVR) a detekci úniku par, zatímco evropská verze v roce 2005 tak přísné opatření nemusela mít (výrazné zpřísnění evaporativních emisí přišlo až s Euro 6). Palivová soustava (čerpadlo, vstřikování) je jinak stejná, dimenzovaná na benzín srovnatelné kvality.
  • Brzdy: Brzdový systém je u obou verzí totožný – SL65 AMG měl velké vrtané kotouče a vícepístkové třmeny AMG (vpředu osmipístkové). Nejsou uváděny rozdíly ve specifikaci brzd mezi EU a USA; obě verze mají shodný výkon brzd potřebný k zpomalení takto výkonného vozu.
  • Podvozek: Obě verze využívají aktivní hydraulický podvozek Active Body Control (ABC) s AMG sportovní kalibrací. Nastavení podvozku a tlumičů je v zásadě shodné – Mercedes nemusel „měkčit” americkou verzi. Světlá výška a konstrukce zavěšení kol jsou stejné; rozdíly v homologaci (např. jiné požadavky na náraz při bumper testech) nevedly ke změně geometrie podvozku.

Vizuální rozdíly

  • Nárazníky a karoserie: Zvenku největší rozdíl představují boční obrysová světla/odrazky na americké verzi. Podle amerických předpisů musí mít vůz z boku viditelné oranžové (vpředu) a červené (vzadu) odrazky či světla, zatímco v Evropě tato výbava dlouho nebyla povolena (do roku 1993 byly boční sidemakery zakázány). Proto má SL65 pro USA integrované oranžové reflexní plochy/žárovky po stranách předního nárazníku (či v rozích světlometů) a vzadu červené odrazky na bocích. Evropská verze tyto boční odrazky nemá – přední nárazník je hladký bez bočních světýlek. Samotný tvar nárazníků je jinak prakticky stejný, ale konstrukčně mají americké modely robustnější vnitřní výztuhy kvůli přísnější normě nárazu (USA vyžaduje odolnost bez poškození při 2,5 mph/4 km/h, dříve 5 mph, zatímco evropská ECE R42 počítá jen s 2,5 km/h). Americký nárazník tedy musí absorbovat o něco více energie, což je řešeno vnitřními tlumiči nárazu – navenek to ale není vidět.
  • Světlomety: Evropské provedení používá světlomety homologované dle ECE (asymetrický výřez světelného kužele, ostrá hranice, automatické nivelace a ostřikovače povinné pro xenony), zatímco americké verze mají světlomety splňující normu FMVSS/DOT. Design světlometů je velmi podobný, ale americké obsahují integrované boční obrysové světlo/odrazku (oranžovou) viditelnou z boku. Také mají mírně odlišné rozptylové čočky kvůli jiné světelné distribuci (USA nemá tak ostrý asymetrický cut-off). Funkčně jsou ale světlomety stejné (bi-xenonové projektory) a rozdíl spočívá hlavně v homologaci – evropské nesmí oslňovat vlevo a nemají trvale svítící boční světlo, což americké naopak mít musí. Blikače vpředu jsou v obou verzích oranžové (u US modelu sdílejí prostor s obrysovým světlem).
  • Zadní svítilny: Zadní lampy jsou u obou verzí shodné. Mercedes zachoval pro směrovky oranžovou barvu i u amerických modelů, takže design zadních svítilen nemusel být měněn – splňuje evropské i americké požadavky. Jinak drobnosti jako držáky SPZ se liší dle formátu značek (USA širší obdélník). Celkově je však vzhled vozu na první pohled téměř identický, kromě přítomnosti oranžových bočních odrazek u americké verze.

Software a řídicí jednotka ECU

  • Řídicí software a výkon: Základní naladění motoru (mapy přeplňování, paliva, zapalování) je u EU i US verze stejné, aby poskytovalo shodný výkon a charakteristiku. Peak výkon ~612 hp a 1000 Nm omezených na 1000 Nm platí pro obě verze. Nejsou publikovány odlišné hodnoty výkonu – AMG chtělo, aby i přísnější americká emise neubraly výkon. ECU v obou případech také hlídá, aby točivý moment nepřekročil 1000 Nm (chrání převodovku), což platí globálně. Maximální rychlost je softwarově omezena na cca 250 km/h (155 mph) u obou verzí – v USA stejně jako v Evropě, kvůli pneumatikám a firemní dohodě, není série odblokovaná.
  • Emisní kalibrace a OBD: Hlavní softwarové rozdíly v ECU jsou kvůli emisím a diagnostice. Americká verze řídicí jednotky je naprogramována tak, aby splnila testovací cyklus FTP-75 a kontinuálně monitorovala emisní systémy dle norem OBD-II. To znamená přísnější detekci závad: např. pokud účinnost katalyzátoru poklesne pod stanovenou mez nebo pokud systém odvětrávání nádrže netěsní, americká ECU rozsvítí kontrolku MIL. Evropská ECU (EOBD) v roce 2005 také sleduje katalyzátor, lambda sondy či zapalování, ale prahy pro rozsvícení kontroly mohou být odlišné (Euro 4 tolerovalo o něco vyšší emise při závadě). Americká verze má navíc strategii pro studený start zaměřenou na rychlé ohřátí katalyzátorů (aby splnila tzv. cold start emissions). Tyto změny jsou v softwaru, nikoli v hardware. Pro uživatele nejsou příliš patrné – vůz se chová stejně, rozdíl je v tom, že US model může dříve hlásit závadu emisí, pokud by např. chyběl víčko nádrže apod.
  • Další elektronika a podvozek: Nastavení ostatních elektronických systémů (ABS, ESP, aktivní podvozek ABC) je v obou verzích stejné. Pohonné ústrojí reaguje shodně – například režimy převodovky a mapy plynu jsou kalibrovány stejně v EU i US variantě. Pokud byly v Evropě či USA odlišné povinné funkce (např. v USA zvukové upozornění nezapnutých pásů, v EU zase např. denní svícení v některých zemích), řeší to rozdíl v kódování komfortních jednotek, nikoli v řídicí jednotce motoru. Celkově ale řídicí jednotka motoru (ME 2.7.1) má regionálně odlišný software jen v detailech pro splnění předpisů – základní výkonové mapy a funkce zůstávají stejné.
  • Palivo a oktanové číslo: Software obou verzí je uzpůsoben palivu s vysokým oktanovým číslem, liší se však označení: v Evropě min. 98 RON, v USA prémium ~93 AKI (což odpovídá ~98 RON). ECU v obou případech využívá čidla klepání a umí se adaptovat na kvalitu paliva. Není tedy rozdíl v kompresním poměru či časování – obě verze pojmenovaně dosahují stejného výkonu i točivého momentu na doporučené palivo. Manual USA pouze uvádí oktan podle jiné normy, ale motor je technicky shodný, tudíž i mapy zapalování mají stejný rozsah.

Homologace a přizpůsobení

Uvedené rozdíly vycházejí z nutnosti splnit odlišné předpisy na obou trzích. Evropská verze prošla homologací EU (typové schválení) – splňuje emisní limit Euro 4, hlukové normy a požadavky ECE (např. automatické ostřikovače světlometů pro xenony, určité barvy osvětlení, atd.). Americká verze musela splnit federální normy USA – emisní standardy EPA (LEV II Tier 2) a Kalifornie (CARB) a bezpečnostní normy FMVSS. Proto má US model upravená světla (boční obrysová svítilna, jiné označení DOT na sklech), upravené nárazníky (odolnost při nárazu v nízké rychlosti, boční odrazky) a přidán systém ORVR v palivové soustavě. Tyto změny však nemají vliv na dynamiku vozu – SL65 AMG zůstává výkonově i jízdně stejný v Evropě i v Americe, rozdíly jsou převážně v emisním systému a osvětlení, tedy věcech nutných pro splnění legislativy daného regionu.